donderdag 12 januari 2017

GREEN! (free pattern hanging plant)



Soms krijg ik heel veel inspiratie door het lezen van andere haakblogs,
zoals toen bij Ageeth van het blog Ogenzalf.
Ze schreef dat ze graag een hangplant wou haken, maar nergens een geschikt patroon vond.
Wie van haar medehaaksters wou meedoen en zélf een patroon ontwerpen?
En ook al heb ik nog veel te haken, deze uitdaging ging ik graag aan!


Sometimes I get so much inspiration form other crochet blogs,
like this time from Ageeth from "Ogenzalf".
She wrote that she was trying to crochet a hanging plant, but couldn't find a decent pattern.
Who would like to design a hanging plant, she asked.
I couldn't resist the challenge, eventhough I already have too much to make!



MAAR... voor zoiets heb je meer dan alleen enthousiasme nodig...
Het duurde even voor ik wist hoe ik het ging maken!

BUT... there's more to it than only enthousiasm...
It took me a while to figure out how I was going to do this!



Lange groene slierten met halve stokjes gingen mooi krullen, maar leken niet op een echte plant...

Long green wisps with half double crochets were curling up nicely, but didn't look real...


Rond een dun ijzerdraadje haken was ideaal voor een mooie vorm, maar te veel geprul naar mijn zin.

Crocheting around thin wire seemed to be perfect for a nice shape, but I didn't feel for too much fiddling.




En toen haakte ik plots dit uit de losse pols.
Niet echt een bestaande plant misschien, maar het léék er toch op :-)
Het ging snel en was leuk om te doen:

Haak volgens de tekening zoveel slierten als je wilt, in 2 tinten groen.
( Ik gebruikte restjes katoen en acryl en haaknaald 3 )
Maak er een paar wat langer of wat korter zoals je zelf mooi vindt.
Als basis om de slierten aan vast te naaien ( of te haken ), haakte ik een soort van plat bruin bolletje.
Op de eerste foto kun je dat nog zien, op de onderste foto steekt het bruine bolletje in een bloempotje.
Ik vulde het bolletje 'aarde' met gewoon vulsel maar ook met een platte kei zodat mijn plantje niet van de kast zou vallen van het gewicht van de slierten.

En voilà, een plantje dat altijd mooi groen blijft, niet verwelkt, uitwasbaar is en niet vlak bij een raam hoeft te staan om te overleven!
Bedankt Ageeth, dit was leuk om te doen!


And then I suddenly made this, without thinking.
Maybe it's not an existing plant, but it doesn't look too fake :-)
It's easy and fast to make:

Crochet as many wisps as you want, following the drawing.
You can make them longer or shorter, just as you like.
The wisps are sewed to a crocheted base: kind of a brown, flat ball.
On the first picture you can catch a glimpse of it, on the last picture I put it in a pot.
I stuffed this ball of 'earth'with regular filling and with a flat little rock, because I don't want to have my plant falling on the ground due to the weight of the wisps.

And there, already finished; a plant that always stays green and fresh, it's washable and you don't have to put it next to a window to survive!
Thank's Ageeth, I had fun making this one!




Sigrid x











59 opmerkingen:

  1. Ik vind je plantje geweldig! Bedankt voor je enthousiasme en het patroon, X
    Laat je weten welke foto ik mag gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En je mag kiezen welke foto je de leukste vindt, maakt niet uit voor mij!

      Verwijderen
  2. superleuk, deze wil ik ook wel eens proberen
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Sigrid,
    bij deze plant is het niet te erg als je eens vergeet ze te gieten... Ik zelf vond dat eenzame blad niet slecht: nog 20 van die soort en je zou een prachtige "spider plant" (ik weet echt niet meer hoe die in 't Vlaams heet) gemaakt hebben...
    Groetjes,
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat was zelfs de bedoeling van dat eenzame blad, maar ik vond het veel te veel gedoe met dat ijzerdraadje. Ze noemen dat 'graslelie' denk ik.

      Verwijderen
  4. Zo leuk op de hoek van een kast ...
    Fijne donderdag ... liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dat is er voor mij, met mijn niet groene vingers haha.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik heb wel groene vingers maar het is toch echt gemakkelijk, zo'n gehaakt plantje!

      Verwijderen
  6. Wat leuk, Sigrid, echt een prachtig hangplantje!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig gehaakt plantje! Moet ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk Sigrid. En zo heb je zelf een plantje erbij. Goed idee met die steen, want al met al wordt het toch best een gewicht met die slierten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ooh deze is ook leuk!
    Toevallig staat er op www.craftkitchen.nl het patroon om een sanseveria en een pilea te haken van mijn hand. Zo leuk om te doen hé!
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ga ik zeker eens kijken! Dankjewel om langs te komen!

      Verwijderen
    2. Ik dacht al dat er zoiets aan zat te komen. Ze zijn prachtig Liza!

      Verwijderen
  10. Wat leuk bedacht! En eindelijk eens een plant die niet dood gaat. ;-)) XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat heb je weer mooi gefixed, ik zeg: missie geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Sigrid,
    Wat een super leuk idee. Missie geslaagd lijk me ;-)
    Fijne donderdag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh die is ook ontzettend leuk geworden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldige plant. Misschien ook iets voor mij, deze blijft in ieder geval altijd leven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, een echte overlever ( behalve als je speelse katten in huis hebt :-) )

      Verwijderen
  15. Leuk! En hij bestaat nog ook. Het is de zaagcactus (Epiphyllum anguliger). Deze ga ik ook maken (die van Jeetjeswereld ook). Morgen komt mijn resultaat op mijn blog. De graslelie had ik ook in gedachten. Misschien waag ik me er nog aan :) Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar had ik ook aan gedacht, aan die zaagcactus ( ik kon alleen niet op zijn naam komen ).

      Verwijderen
  16. Ik dacht gelijk aan een lidcactus. Maar dan zonder bloemen. (die kun je misschien nog maken?). Ik vind hem super goed geslaagd en dan zo uit het hoofd! Knap hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Corrie, en ja, nu je het zegt... Mijn moeder had zo'n plantje met felpaarse bloemen. Goed idee!

      Verwijderen
  17. Ha Sigrid!
    watheb je dat toch weer super creatief gemaakt! Heel mooi!
    Bedankt dat je ook het patroon met ons deelt!

    Fijn weekend alvast!

    Liefs, Marijke
    zusjeknus.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een uitkomst voor mijn gebrek aan groene vingers ;-) Dank voor het super leuke patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Knap gedaan. Is niet zo evident om deze te maken. Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk bedacht en tof uitgevoerd, in die verschillende kleuren groen. Beetje retro. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, juist, nu je het zegt; het heeft wel iets retro!

      Verwijderen
  21. Wat een super leuk idee. Ik ben even niet op bezoek geweest in blogland en heb dit soort inspiratie wel gemist. Heel veel met Instagram gedaan wat heel leuk is maar je mist blijkbaar de verhalen achter de foto's.
    Ik ben gek op planten die je overal neer kunt zetten, geen water hoeft te geven en altijd groen blijven. Dus......... jouw creatie komt op mijn to do lijstje ;-) Fijn weekend x

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Neee... geen zaagcactus... dit is de Katkatplant! Al het water dat hij nodig heeft, haalt hij uit de lucht. Standplaats licht of donker, benodigde plantenvoeding; liefde! :-)))
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leukerdje! Ik hou van eenvoudige patroontjes met een superleuk resultaat. Dank voor het delen!
    Wanneer ga je actief aan de slag op instagram? Ik zag dat je nog geen posts hebt daar. Ik zou het leuk vinden je daar te gaan volgen. Heb de laatste tijd helaas geen tijd om blogs te volgen. Je vindt mij op IG als Gittepetit.
    Groetjes,
    Brigit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik moet dringend eens aan Instagram beginnen!

      Verwijderen
  24. Wat tof dit gehaakt plantje! Erg leuk (en knap) bedacht! Ik zie mezelf deze nog wel haken voor in onze caravan van't zomer:).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En je maakt hem zo groot of zo klein als je zelf wilt :-)

      Verwijderen
  25. Bedankt voor dit leuke patroon Sigrid! Ik heb een linkje geplaatst op haakinformatie.
    Fijn weekend!
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen