zaterdag 21 januari 2017

A good cowl for a good friend



Ik denk dat ik 11 of 12 jaar was, toen ik een penvriendin zocht en vond.
Mijn 11-jarige dochter keek daar ongelovig van op toen ik haar dat vertelde.
O jee, haar moeder is in de oertijd opgegroeid... Brieven schrijven nog wel, ze schudde meewarig haar hoofd en ging snel verder op haar iPad.

Die penvriendin werd een naamgenoot van mij, Sigrid, en niet eens uit het buitenland, maar wonende in Brakel, België.  Het klikte zo goed, dat we zelfs een keer bij mekaar op bezoek zijn geweest.

25 jaar later heb ik nog steeds contact met haar ( via Facebook nu ) en sturen we elkaar nog altijd kerstkaartjes.
De adressen zijn veranderd en wij zelf ook, maar die band die we toen al pennend hebben gesmeed, die is er nog steeds.

Een tijdje geleden vroeg ze me of ik een sjaaltje voor haar kon haken.
Ik was heel blij met haar vraag, want dat wil wel zeggen dat ze mijn haakwerk echt waardeert!
Ze stuurde me enkele fotootjes van colsjaals die ze mooi vond en na bespreking van de kleur, ging ik aan de slag.

Hm... ik was enthousiast begonnen, maar vooraleer de sjaal af was, zijn er toch heel wat 'godver-...'momentjes geweest.
Want ik had geen geschikt patroon gevonden en zou dus maar uit de losse pols de foto 'na'haken.
De lengte klopte eerst niet, het minderen lukte niet zo mooi, en die knoopjes pasten niet door de lussen die ik haakte.
Maar goed, gewoon even doorgevloekt en een paar keer opnieuw begonnen, en toen was hij af.

Intussen heeft ze de sjaal op foto al goedgekeurd en nu ga ik hem zo snel mogelijk op de post doen voor haar...
Jawel, die antieke post.




I must have been 11 or 12 years old when I was looking for a penfriend.
My daughter who is now 11, didn't believe it when she heard that.
I saw her thinking: "My mother really lived in the prehistoric culture... Writing letters!"
After shaking her head compassionately, she quickly went on with the game on her iPad.

I found a pen pall back then, in the same country as I lived in, Belgium.
And what a coincidence, she had the same name: Sigrid.
We connected very soon and even went to visit eachother.


25 years later, we still have contact ( on Facebook ) and send eachother Christmas cards.
Our addresses have changed, just like we have, but the connection between us is still there.

Some time ago she asked me to crochet a scarf for her.
I took that as a compliment, because it meant that she really appreciates my craft.
She sent me some pictures of cowls that she liked and after choosing the colour, I began right away.


Hm... I started with loads of enthousiasm, but there were quite a few moments of cursing.
I couldn't find an appropriate pattern, so I tried to crochet the cowl from a picture of a knitted example.
At first the length wasn't right, the diminishing wasn't perfect and the buttons didn't fit the holes I made.
But perseverance is my middle name, so after some more swearing and starting all over again, the result was fine!


Meanwhile she has approved of the result by picture and I'm going to send her the cowl by mail.
That's right... that old-fashioned mail.



Sigrid x



PS: Ik ben nog bezig aan mijn gehaakt rokje hoor!
Bedankt voor jullie reacties op mijn tekening vorige keer: de yarnbombing kreeg de meeste stemmen, dus die komt er zeker ook nog aan!

PS: I'm still working on my crocheted skirt!
Thank you very much for all your comments on my drawing the previous time. Most people chose the yarn bombing, so that is definitely my next work!





51 opmerkingen:

  1. BRAKEL!? Dat zijn ca. 15 km van de stad waar ik ben geboren en opgegroeid (Ronse). In Brakel heb in mijn rijbewijs afgelegd. Uit Brakel komt de beste mattetaart. Dat is de streek, waar ik vandaan kom - echt leuk, dat je die ook kent!
    Prettig weekeind,
    Marjan
    P.S.: Prachtige colsjaal! En die kan je echt niet per iPad versturen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe toevallig!!! Daar wonen veel goeie mensen in die streek blijkbaar! :-)
      xxx

      Verwijderen
  2. Penvriendinnen, heerlijk. Ik heb nog een doos vol brieven, zo leuk. Ze zal de sjaal vast waarderen en al het werk wat je ervan hebt gehad. Hij is mooi! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super, ik heb de brieven ook nog lang bijgehouden, maar ik weet niet zeker waar ze nu zijn...

      Verwijderen
  3. Wat een fijne post voor jouw penvriendin! Daar zal ze vast gelukkig mee zijn. Zo leuk om iets in opdracht te maken, ondanks de frustraties, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, en die frustraties die zijn er wel vaker bij het haken, dus dat zijn we al gewend hé :-)

      Verwijderen
  4. Mooie col, echt vrouwelijk en toch stoer door het materiaal en de kleur.
    Je stuurt toch wel een lange brief mee met de col he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, nu bloos ik! Die brief ben ik vergeten!! Dat had mooi geweest... Volgende keer dan maar ;-)

      Verwijderen
  5. O leuk, een penvriendin! Maar ja, ik ben dan ook 50 + hè...
    Toch hartstikke spannend om te wachten op de post en dan maar hopen dat er een brief voor je is!
    Daar kan geen whatsappje tegenop hoor...
    Erg leuk dat je nu deze sjaal voor haar hebt gehaakt. Hij ziet er heerlijk warm uit en dat is toch wat we nu precies buiten nodig hebben. Ik denk dat je penvriendin al zit te wachten op de deurmat onder de brievenbus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihihi, dat vind ik ook, dat zo'n whatsappje niet te vergelijken is!

      Verwijderen
  6. Wat leuk dat je nog steeds contact hebt met je penvriendin.
    Ik schreef toen ik jonger was ook met een penvriendin.
    De col is mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan was pennen toch populair als ik dat zo lees tussen de reacties!
      En dank je voor het compliment!

      Verwijderen
  7. Ik deed dat ook! Echt massa's brieven schreef ik haar! Ik fleurde die ook op met tekeningetjes en zo. Ze is helaas een jaar of 2 geleden verongelukt :( .
    Mooie kol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat is wel droeviger nieuws zeg!
      Maar dat van die tekeningetjes op je brieven is ze vast nooit vergeten :-)

      Verwijderen
  8. Echte post is zoveel leuker :-)
    Prachtige sjaal heb je gehaakt!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super leuk om al zo lang een penvriendin te hebben! En zo lief dat je een sjaal voor haar hebt gemaakt! Lang leve de snailmail!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, juist: lang leve de (voorloper van de) snailmail! :-)

      Verwijderen
  10. Wat een leuk verhaal, een penvriendin, dat is nostalgie.
    Mooie col.
    Fijn weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé, pure nostalgie :-)
      Voor jou ook fijn weekend!

      Verwijderen
  11. Hey Sigrid,
    Wat ontzettend leuk zo'n penvriendin. En dat zegt iemand van 20 ;-). hihi. En wat leuk dat ze graag een cowl van jouw hand wilde. gelukkig is het goedgekomen. Een heel mooi eindresultaat.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke blogpost. Lijkt me heel gezellig, zo'n penvriendin. Super leuk dat jullie nu nog contact hebben. De col is echt prachtig geworden. Kan niet anders dan dat iemand heel blij haar post gaat openen.

    Lieve groetjes, Inge
    www.ingeniousbyme.com/nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Inge! Ja, dat brieven schrijven was heel gezellig; in het begin nog schuchter en formeel van: "Ik ben... Ik ben...jaar oud. Mijn hobby's zijn...."
      Maar daarna kon je over alles babbelen tegen mekaar. Net een dagboek, maar dan eentje dat antwoordt ;-)

      Verwijderen
  13. Mooi, vooral dat "granny"-achtige voorstukje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, dat vond ik ook het leukst. Op de voorbeeldfoto was daar een lapje in een andere steek, maar ik vond zo'n bloemvierkant wel iets hebben.

      Verwijderen
  14. Aaah, penvriendinnen....die heb ik ook gehad. Wat een tijd stak ik daar in!
    Leuk dat jullie nog steeds vriendinnen zijn. Ook al is heg nu via Facebook. Wat lief dat ze jou vroeg om een col te breien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hij is gehaakt hoor ;-) Maar lijkt wel op een breisteek en het voorbeeld was ook gebreid, maar toch: ik tover beter met mijn haaknaald ;-)

      Verwijderen
  15. Dat hoor je niet veel dat penvriendinnen zo'n lange vriendschap behouden. Leuk dat je zo'n mooie sjaal voor haar gemaakt hebt. En dan ook nog zelf een patroon bedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello there! That's a sweet neck warmer, good job! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat leuk een penvriendin,ik had er vroeger ook een maar dat is verwaterd. mooie sjaal heb je gebreid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ja, ik had ook nog andere penvriendinnen en daarmee is het contact ook verwaterd hoor: zo gaat dat meestal ( behalve deze keer ;-) )

      Verwijderen
  18. ik ken dat, je wilt iets maken en dat lukt niet direct, verdomme is een klassiek woord bij mij, uittrekken en opnieuw beginnen , om dit nog eens te doen en nog eens en dan ineens is het daar , het mooie resultaat, je vriendin zal blij zijn met je cadeau
    groetjes
    Micheline

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb ook nog pennenvriendinnen gehad, meestal meisjes die ik op reis ontmoette. Helaas was ik niet zo goed in brieven schrijven (een beetje zoals bloggen, lol) en verwaterde de contacten altijd.
    Leuke col!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk verhaal! Daar gaat je oude penvriendin vadt blij mee zijn. Ik vind het nu nog steeds leuk om brieven en leuke kaarten te krijgen!
    Liefs Froukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hé? Ik krijg ook liever leuke post, dan brieven met rekeningen of reclame!

      Verwijderen
  21. BLOEMPOT, dat zei een leerkracht altijd toen iemand vloekte. ;-)
    Brieven schrijven daar ben ik niet zo goed in, maar een boodschappenlijstje schrijven met een vulpen, ZALIG! :-)
    Super leuk dat je al die tijd contact hebt gehouden. :-) En wat zal ze blij zijn met die post in haar brievenbus!

    Groetjes
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel mooi colsjaaltje! Ik heb vroeger ook "gepend" na een reactie op een ponyblad geloof ik. Naamgenootje uit Turnhout. Leuk was dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's ook nog niet zo héél ver van hier ( Averbode )! En ook een naamgenootje, wat een toeval!

      Verwijderen
  23. Wow this is such a pretty cowl!
    Thanks for sharing at C&C with J&J.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. This is so pretty!

    I would love for you to share this with my Facebook Group for recipes, crafts, tips, and tricks: https://www.facebook.com/groups/pluckyrecipescraftstips/

    Thanks for joining Cooking and Crafting with J & J!

    BeantwoordenVerwijderen